Mitä on CrossFit?

CrossFit Tuusula
Boximme toiminta perustuu ammattitaitoiseen valmentamiseen ja treeniohjelmointiin, sekä yhdessä tekemiseen. Valmennuksen ja ohjelmoinnin tavoitteena on yleisen fyysisen toimintakyvyn parantaminen. Salin harjoitteluohjelma, jota salin jäsenet seuraavat, perustuu pääasiassa korkealla intensiteetillä suoritettaviin jatkuvasti vaihteleviin toiminnalliseen liikuntaan. Jokainen treeni on erilainen ja vaihteleva.

     Monipuolinen voima- ja kunto-ohjelma.  CrossFit sai alkunsa USA:ssa 2000 -luvun alussa.  Alun perin CrossFit-tyylistä voima- ja kunto-ohjelmaa ovat käyttäneet amerikkalaiset viranomaiset, palomiehet, ammattisotilaat ja urheilijat. CrossFit on saanut suurta suosiota myös tavallisen kansan keskuudessa tehokkaiden ja innostavien harjoitusmenetelmiensä ansiosta.

     Vaihtelevat harjoitusohjelmat. Sama harjoitus toistuu maksimissaan 1-2 kuukauden välein, minkä vuoksi CrossFit harjoituksiin ei kyllästy. “Hauiskääntöä ja penkkipunnerusta kolme kertaa viikossa” tyyppisten ohjelmien ongelmana on se, että keho tottuu harjoitteluun ja kehitys hidastuu.

     Toiminnallinen harjoittelu. CrossFitissä tehdään liikkeitä, jotka ovat ihmiselle luontaisia  ja jäljittelevät sellaista liikkumista mihin ihmiskeho on tarkoitettu oikeassa maailmassa salin ulkopuolella.  Kyykky, maastaveto (nostat esineitä maasta ylös), juoksu, hyppiminen, heittäminen, tasapainoilu ja esineitten nostaminen pään yläpuolelle ovat kaikki liikkeitä joita tarvitaan läpi elämän.  CrossFit-saleilla välineet koostuvat levytangoista ja -painoista, voimistelurenkaista, käsipainoista, kahvakuulista ja omasta vartalosta. Isovanhempiemme tarpeet eivät poikkea huippu-urheilijan tarpeista.

     Korkea intensiteetti. Treenin intensiteetti nousee tekemällä enemmän ‘työtä’ lyhyemmässä ajassa. Intensiteetti kasvaa liikkumalla nopeammin, nostamalla isompia painoja ja pitämällä vähemmän lepotaukoja. Harjoitukset skaalataan aina harjoittelijan mukaan. Jokaisella harjoittelijalla on rajansa mihin hän pystyy sekä teknisesti että fyysisesti. Jos tekniikka ‘hajoaa’ liikaa WOD harjoituksen aikana, on skaalaus ollut kuormaltaan liian iso.

Tähtäämme siihen, että harjoittelu tekee sinusta mahdollisimman terveen, vahvan ja hyväkuntoisen.

ON RAMP -KURSSI (ALKEISKURSSI)

CrossFit-treenin aloittaminen edellyttää alkeiskurssin käymistä. Suosittelemme kurssia vaikka olisit huippu-urheilija tai tavallinen tallaaja. Kursseilla harjoitellaan olennaisimmat CrossFit-treenissä tarvittavat perusliikkeet; lämmittely, voimistelu- ja painonnostoliikkeiden alkeet sekä kehon hallintaa. Tekniikat käydään läpi ”kädestä kiinni pitäen” tyylillä. Tavoitteena on totuttaa keho harjoitusmetodin intensiivisyyteen.

ON RAMP -KURSSIN JÄLKEEN WOD-TUNNEILLE

WOD-tunnit ovat tarkoitettu On Ramp-kurssin käyneille. Tunnit ovat ohjattuja, eli treeneissä on aina valmentaja paikalla ja tunnilla seurataan salin ohjelmointia. Harjoitus kestää tunnin ja se koostuu lämmittelystä, voima- tai taitoharjoituksesta, aineenvaihduntaa kiihdyttävästä metcon-harjoituksesta sekä itsenäisestä jäähdyttelystä/venyttelystä.
Tunnin WOD -harjoitus tehdään useimmiten yhdellä neljästä mallista:

For Time (Aikaa vastaan): tehdään määrätyt liikkeet mahdollisimman nopeasti.
AMRAP (As Many Rounds As Possible): Niin monta kierrosta määrättyjä liikkeitä kuin mahdollista.
For Load (Maksimi painot):  Haetaan maksimi painoja hyvällä tekniikalla määrätyille toistoille.
For Quality (tehdään puhdasta tekniikkaa): Keskitytään tekniseen suoritukseen ilman aikaa.